Highschoolcanada.reismee.nl

Laatste verhaal

Ik heb al een tijd niet geschreven en zoals de meeste van jullie al weten ben ik alweer terug in Nederland. Ik heb de laatste maand nog zoveel meegemaakt.


3 juni ben ik met Sami in Fish creek gaan zwemmen. Het was die dag heel warm. We zijn vanuit haar huis naar het park gefietst en toen zijn we eerst naar de Bow River gegaan, maar de stroming was daar te sterk om te zwemmen. Toen zijn we dus naar de kleinere rivier in Fish Creek gegaan. Daar was het water niet heel diep, maar wel heel lekker. 5 juni ben ik met Laura gaan lunchen in een gezellige buurt met heel veel cafés en restaurantjes. Daarna zijn we nog richting het centrum van Calgary gelopen en hebben we nog wat geshopt. De volgende dag kwamen de moeder van Fran en nog een zusje van Fran, Jessica (11), op bezoek voor een week. 9 juni zijn we weer naar Golden gegaan met iedereen behalve Sam, want die had het druk met werk. Ik had die dagen wel school, maar dan is het veel rustiger bij de toeristische attracties. Op de heenweg zijn we rechtstreeks naar Golden gereden. Toen we aankwamen hebben we alles uitgepakt en hebben we daar wat onderhoud aan het bos gedaan: er moest behoorlijk wat gesnoeid worden. De volgende dag zijn we naar Golden Skybridge gegaan. Dat is een van de grootste of hoogste hangbruggen van Canada of Noord-Amerika. Die bruggen waren pas sinds een paar dagen geopend, dus alles was heel netjes en nieuw. We hebben eerst met de kinderen in de speeltuin gespeeld. Daarna hebben we de ronde met de bruggen gewandeld. Het uitzicht was prachtig: je keek uit op een kloof met een hoge waterval. De wandeling was zo mooi dat ik hem samen met Elena en Jessica nog een keer heb gewandeld. Op een uitzichtpunt stond op het randje van de afgrond een schommel, waar we natuurlijk gelijk op gingen. Toen we ‘s avonds terugkwamen hebben we nog marshmallows geroast en daarna zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende ochtend zijn we heel vroeg vertrokken, want we wilden op de terugweg veel stops maken op mooie plaatsen. We zijn eerst gestopt bij Wapta Falls, een enorme waterval. We moesten wel een flink stuk wandelen om er te komen, maar het was het echt waard. Doordat het water hoog stond moesten we ook een klein stukje door het water wandelen. Dat water was ijskoud, want de gletsjer waar het vandaan kwam was heel dichtbij. Later zijn we nog bij Emerald Lake gestopt. Dat is een heel groot, prachtig, groen/blauw meer. In het meer waren ook rode kano’s, wat het nog extra mooi maakte.


14 juni zijn Fran’s moeder en Elena naar Winnipeg vertrokken en is Jessica in plaats van Elena bij ons gebleven. 16 juni ben ik met Fran en de kinderen naar Carburn Park geweest en we hebben daar wat rondgewandeld. Het was een mooi park aan de rivier. Die avond heb ik samen met Sam een handpistool geschoten in de achtertuin. Blijkbaar ben ik daar best goed in, want ik raakte alle doelen in één keer. Sam zei dat ik als ik thuis ben een geweer moet kopen en moet gaan jagen. 17 juni hadden we nog een soort kleine dansshow. Kyra van de dansklas had een hele choreografie gemaakt voor de hele klas. Tijdens de gymles zijn we een ijsje gaan eten, omdat het te warm was om te sporten. De volgende dag was het de laatste schooldag. Vanwege een of andere weddenschap hadden alle jongens van band een rokje aan. En met biologie moesten we voor punt een dier van spekjes bouwen en volgens mij had de docent iedereen een 100 gegeven. Na school ben ik met Laura in Fish Creek gaan zwemmen. Daar kwamen we ook nog een paar mensen van mijn band klas tegen waar we bij zijn gaan zitten. Laura kon wel niet zwemmen, omdat ze een tattoo had laten zetten, maar de mensen van band zijn met mij van een rots in het water gesprongen. Het was best hoog en het water was niet overal diep, maar het ging gelukkig allemaal goed. Die avond had Claire-Marie nog een feest bij ons thuis, omdat ze 20 was geworden.


19 juni ben ik met Sam, Jessica, Louisa, Santiago en Laeticia gaan kamperen in Jasper National Park. We gingen naar een kampeerplaats dichtbij de Athabasca Glacier. Onderweg hadden we nog een bruine zwarte beer gezien. Toen we aankwamen op de kampeerplaats hebben we onze tenten opgezet en daarna zijn we naar de Athabasca Glacier gegaan. Sam is geoloog, dus die wist er heel erg veel over. Je mag eigenlijk alleen op de gletsjer met een gids, maar dat was heel erg duur. Het is gevaarlijk om er zelf op te lopen omdat er onder de sneeuw kloven in de gletsjer kunnen zitten waar je niet meer uit kunt komen. Maar Sam was al vaker op die gletsjer geweest en wist waar hij op moest letten dus we gingen er toch zelf op. Je kunt namelijk wel gewoon veilig op het gedeelte waar geen sneeuw ligt lopen. Dus we hebben een stukje over de gletsjer gelopen en Sam heeft er veel over verteld. Daarna zijn we terug naar onze kampeerplaats gegaan en hebben ik en Sam het avondeten klaargemaakt. Na het eten hebben we nog een korte wandeling langs een riviertje bij de kampeerplaats gemaakt. Toen hebben we nog s’mores boven het kampvuur gemaakt en daarna zijn we gaan slapen. Ik sliep met Jessica, Louisa en Laeticia in een tent. We hebben nog wat gekletst en toen zijn we gaan slapen. ‘S morgens hebben Sam en ik ontbijt gemaakt en daarna hebben we alles ingepakt en opgeruimd. Nadat we alles klaar hadden zijn we weer naar huis vertrokken. Omdat we vroeg waren vertrokken hadden we nog heel veel tijd over om onderweg op plaatsen te stoppen. De weg naar huis was gedeeltelijk over Icefields Parkway, een van de mooiste wegen van de wereld om over te rijden. We stopten eerst bij een hoge rots met heel veel watervallen. Daarna stopten we bij een vallei met een rivier die door de indianen werd gebruikt om goederen te vervoeren. Toen we een stukje verder reden kwamen we uit bij nog een uitzichtpunt. Alleen Sam en ik kwamen uit de auto want de kinderen waren moe. Sam en ik waren het bord aan het lezen en naar het uitzicht aan het kijken en wilden net terug naar de auto gaan toen Sam ineens een enorme zwarte beer heel dichtbij in de struiken spotte. De beer was niet veel meer dan 15 meter van ons af en Sam dacht dat het een jong mannetje was. De beer was rustig aan het eten en zag ons wel maar het maakte hem niet zo veel uit. Dus toen haalden we heel stil de kinderen uit de auto en hebben we best lang naar de beer gekeken. Toen we daarna nog geen 5 minuten onderweg waren liep er nog een beer over de weg. Er waren rangers bij die beer dus we konden jammer genoeg niet stoppen om te kijken en foto’s te maken. Daarna zijn we nog gestopt bij Mistaya Canyon. Dat is een prachtige canyon met een hele wilde, blauwe rivier. We hebben daar een klein stukje gewandeld en toen zijn we weer verder gereden. De volgende stop was Waterfowl Lake. Dat is een enorm, blauw, spiegelend meer. Het was het mooiste meer dat ik ooit gezien heb en een van de mooiste plaatsen waar ik ooit ben geweest. De bergen achter het meer spiegelden helemaal in het meer en het water was zo stil en helder. We hebben op een rots naast het meer lunch gegeten en daarna zijn we weer verder gereden naar Bow Lake. Dat is een heel blauw meer, maar er zitten wat golfjes in, waardoor het minder spiegelt. Daarna zijn we ook nog gestopt bij de Crowfoot Glacier. Je kon niet op of dichtbij de gletsjer, maar je had een mooi uitzicht op de gletsjer vanuit de weg. Daarna hebben we nog een stop gemaakt bij de Bow Falls. Dat is een waterval bij een rivier die helemaal door Calgary loopt. We zijn ook nog even naar een mooie tuin in Canmore gegaan. Daarna zijn we naar huis gereden en zijn de kinderen gelijk naar bed gegaan, want die waren doodmoe van het kamperen.


21 juni ben ik met Laura nog een keer naar Fish Creek gegaan. We kwamen daar toevallig Kyra en Kate tegen dus we hebben daar nog een tijd mee gekletst. De dag daarna ben ik met Sami, van mijn band klas, naar Calgary Zoo gegaan. Zij had net haar rijbewijs gekregen, dus we konden met de auto. Het was wel de eerste keer dat ze op de snelweg ging, maar gelukkig ging alles goed. In Canada mag je al autorijden met je ouders vanaf de 14e en met 16 mag je dan alleen rijden. Ze had dus wel al veel ervaring. De dierentuin van Calgary is heel erg groot, we hebben er meer dan 10 km gelopen. Het was heel warm, dus de meeste dieren waren best lui. We hebben wel bijna alle dieren gezien. Daarna hebben we ijsjes gehaald bij de supermarkt en zijn we naar haar huis gegaan. Ik heb daar pizza gegeten en daarna hebben we film gekeken in haar bioscoop en hebben we de ijsjes gegeten.


23 juni ben ik met Laura naar het centrum van Calgary gegaan. We zijn in de Calgary Tower gegaan. Vanuit daar heb je een goed uitzicht van de hele stad en je kan zelfs de bergen zien. In de toren is ook een glazen vloer waar je op kunt staan. Daarna zijn we naar Wonderland Sculpture gegaan. Dat is een heel apart, modern kunstwerk (zie de foto’s). Daarna zijn we nog wat gaan eten en hebben we nog wat souvenirtjes gekocht. We zijn ook nog even naar de rivier geweest. De dag erna mocht ik van Fran een kampvuurfeest bij haar thuis houden. Ik had Laura, Kyra (van dans), Bailey (vriendin van Laura en Kyra), Brooklyn (van dans), Daisy (vriendin van Brooklyn), Kate (hield ik pauze mee), Hannah en Taylor (hield ik ook pauze mee) uitgenodigd. Het was heel gezellig en we hadden s’mores gegeten en ik had nog nacho’s gemaakt. Daarna heb ik afscheid van iedereen genomen, want de meeste zal ik nooit meer zien.


Vrijdag 25 juni had ik graduation. Ik kreeg een echte toga en hoed en dan mocht ik over het podium lopen. Het was een hele ervaring, ondanks ik niet officieel geslaagd ben. We hebben natuurlijk veel foto’s gemaakt. Toen ik mijn toga weer in wilde leveren, liet ik mijn telefoon per ongeluk kapot vallen. Ik kon daardoor Fran niet meer appen of ze me op kon halen, dus Laura’s gastvader bracht me met zijn Porsche zonder dak naar huis. Daar heb ik via Bixby Voice mijn vader proberen te sms’en, want mijn scherm werkte niet meer. Maar omdat het in Nederland midden in de nacht was reageerde hij natuurlijk niet. Dus toen ben ik maar naar de telefoonwinkel gegaan, maar repareren was duurder dan een nieuwe kopen dus ik heb maar een nieuwe gekocht. Toen ik eindelijk thuis was had Fran lekker gekookt en hebben we nog graduation gevierd.


26 juni had ik een feest bij Laura met haar gastfamilie. ‘S middags had ik samen met Laura gekookt en ‘s avonds kwam haar familie. We hebben toen samen gegeten en daarna flink gefeest. Laura’s gastvader gooide de hele tijd glazen water over mensen heen, dus ik pakte hem terug door een emmer water over hem leeg te gooien. Het was dus een heel gezellige avond. Na het feest was ik bij Laura blijven slapen. De volgende ochtend maakte Laura’s gastvader pannenkoeken voor ontbijt en toen haalde Sam me weer op. Toen ik thuiskwam kreeg ik weer wafels als lunch. Daarna ging ik naar Fish Creek met 10 mensen van band om te zwemmen, want het werd 37 graden. We hebben gezellig gezwommen, maar ik ging best vroeg weer naar huis want Sam was die dag jarig. Ik had voor hem een glas met in de bodem een berg in Banff gekocht. Voor zijn verjaardag kwamen Dominic (een broer van Fran en een oud werker van Sam), Jill (de vriendin van Dominic), Nathan en Carrie langs.


Maandag 28 juni heb ik ‘s morgens spullen ingepakt, aangezien ik de woensdag daarna al vertrok. ‘S middags ben ik nog met een paar mensen van band naar Chinook winkelcentrum geweest, maar we hebben daar niet geshopt. We hebben allemaal dares gedaan. Ik moest bijvoorbeeld in een boekenwinkel een stapel boeken bouwen totdat ik de winkel uit werd gestuurd. De toren werd uiteindelijk meer dan een meter hoog. De dag daarna heb ik ‘s morgens een test gedaan om het vliegtuig in te komen en daarna zijn we naar Bowness Park gegaan en hebben we aan de rivier gezeten. Het was die dag bijna 40 graden dus we hebben even afgekoeld in de rivier. Daarna heb ik nog meer koffers ingepakt en ‘s avonds heb ik nog met de familie gezeten, want het was de laatste dag. Die nacht ben ik de hele nacht opgebleven zodat ik in het vliegtuig zou slapen. Woensdagochtend had ik de laatste spullen ingepakt en alvast afscheid genomen van Sam, want die moest werken. Ik kreeg ook heel veel tekeningen en een armband van de kinderen, wat heel lief was. Om 11 uur vertrokken we naar het vliegveld. Onderweg pikten we Claire-Marie nog op. Om 11:45 waren we bij het vliegveld. Fran en de kinderen namen buiten afscheid van me en ik moest toch wel even huilen. Daarna was ik helemaal alleen, met 4 koffers, op het vliegveld. Nadat ik mijn bagage had ingecheckt was Justine ook op het vliegveld. Toen zij ook haar bagage had ingecheckt zijn we samen naar de douane gegaan. Alles verliep helemaal goed en om 15:20 gingen we de lucht in. Ik had veel geslapen in het vliegtuig, dus dat scheelde wel toen ik aankwam. Op het vliegveld stonden pap, mam, mijn broer en mijn hond me op te wachten. Ik ging natuurlijk eerst naar mijn hond, want die was heel blij om me weer te zien. Daarna gaf ik mijn ouders en mijn broer natuurlijk ook een dikke knuffel. Toen we weer in Baarlo waren, stonden mijn opa’s en oma’s me bij Centraal op te wachten. Dat was ook wel een leuke verrassing. We hebben daar toen lunch gegeten en mijn ouders gaven me een fotoboek van Canada die ze al gemaakt hadden. Daarna gingen we naar huis en heb ik een beetje uitgerust van de reis en wat spullen uitgepakt. ‘S avonds kwam er nog wat familie op bezoek. Zaterdagavond had ik ook nog een feest om al mijn vrienden weer te zien.

Ik heb nu ook de link voor de dansshow:https://school.cbe.ab.ca/school/LordBeaverbrook/about-us/news-centre/_layouts/15/ci/post.aspx?oaid=cea12e35-f4b3-4dd7-a7a6-efd6fce0c8c0&oact=20001. De kwaliteit is niet altijd heel goed, maar het is toch leuk om te kijken.

Het avontuur is nu dus echt voorbij. Ik heb geen moment spijt van gehad en had het voor geen goud willen missen. Het was het harde werken het half jaar ervoor echt waard.


Bedankt iedereen die mij hierbij heeft geholpen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!